Norges nasjonaldrikk

Nordmenn ligger på verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking med våre 150 liter hver i gjennomsnitt årlig. Faktisk er nettopp kaffe en av våre viktigste kilder til antioksidanter her til lands. Forskning viser stadig at kaffe er sunnere enn vi tror, men man skal likevel være bevisst på hvilken type man velger for å oppnå størst mulig helsegevinst.

Kaffe latte, Macchiato, Cappucino, Cortado eller Kaffe mocca? Spesielt på kaffebar er det mye å spare kalorimessig på å være litt på vakt. Helmelk, fløte og diverse siruper kan gi flere hundre kalorier til bare én kopp. Visste du for eksempel at en helt vanlig kaffe latte inneholder opp mot 200 kalorier? Da kan man nesten like godt spise noen biter sjokolade. Bytter du ut helmelken med lettmelk, sparer du imidlertid noen kalorier. Det beste er likevel å holde seg til vanlig svart kaffe dersom man er opptatt av å holde linjene.

Kaffe – vår siste helsedrikk
Kaffe har blitt kalt både mirakeldrikk og djevelbrygg, og den sorte drikken blir ofte misforstått som usunn. Forskning viser derimot at kaffe kan være en av de sunneste drikkene vi har. Kaffe er faktisk den største kilden til antioksidanter i det vestlige kostholdet – faktisk en større kilde enn frukt og grønnsaker til sammen. Antioksidanter beskytter mot frie radikaler og styrker immunforsvaret. Koffeinet i kaffen hjelper dessuten å friske opp når man er trøtt og vil gi deg en oppkvikkende effekt som kan hjelpe deg å yte det lille ekstra for eksempel på trening eller jobb. Når puls og blodtrykk stiger av koffeinet, øker dessuten fettforbrenningen. Hvilestoffskiftet økes av kaffe. En normalvektig kan forbrenne mellom 150 og 170 kalorier ved hjelp av kaffe, viser tidligere studier publisert i det amerikanske tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition. Det er like mange kalorier som å gå i 45-50 minutter.

I tillegg til dette har kaffe en rekke helsemessige fordeler. Ulike forskninger viser at kaffe blant annet kan hjelpe mot:

Astmaanfall: Mange med astma opplever en reduksjon i anfallene av moderat kaffeforbruk. Det er koffeinen i kaffen som skal ha denne effekten.

Nyre- og gallesten: 4-5 kopper om dagen halverer risikoen for gallesten. Nyresten motvirkes også for hver kopp som inntas.

Parkinsons sykdom og Alzheimers: Det er funnet substans i kaffe som reduserer risikoen for å utvikle Parkinson og Alzheimers demens. 3-5 kopper om dagen skal gi den nødvendige gunstige effekten.

Kreft, hjerte- og karsykdommer: Det høye innholdet av antioksidanter i kaffe kan redusere nivået av de ødeleggende frie radikalene i kroppen og dermed virke beskyttende mot kreft og hjertesykdommer.

Diabetes: antioksidanter bedrer insulineffekten og kaffe vil dermed kunne redusere risikoen for å utvikle type II diabetes.

Skrumplever: Norske studier viser at 3 kopper kaffe om dagen nesten halverer risikoen for å få skrumplever

Kilde: kaffe.no

Ned i vekt med slankekaffe

Slankekaffe – det kan høres for godt ut til å være sant. Omfattende studier viser imidlertid at man faktisk kan gå ned i vekt ved å bytte ut den vanlige kaffen med CoffeeSlender. CoffeeSlender er et norskutviklet kosttilskudd som inneholder et ekstrakt utvunnet fra ferske, ubrente kaffebønner.

Dette ekstraktet hindrer karbohydrater i å omdannes til fett. Dette medfører at karbohydratene ikke lagres i kroppen. Kaffebønnen har helt spesielle ingredienser som kan nyttiggjøres til å kontrollere blodsukkeret. Kaffe er vår viktigste kilde til antioksidanter og CoffeeSlender inneholder ekstra mye antioksidanter.

Kjøp CoffeeSlender her!

CoffeeSlender

Her følger en oversikt over de mest vanlige kaffetypene du får på kafé:

Espresso: Sterk, konsentrert kaffe som lages ved å presse varmt vann gjennom svært finmalt kaffe under høyt trykk. Har en mer intens smak og styrke enn vanlig trakte- og kokekaffe. Brukes som basis i diverse andre kaffedrikker.

Kaffe latte: Enkel eller dobbel espresso med steamet melk. Serveres gjerne i høye kaffeglass. Kalles også café au lait. Enkel latte med helmelk: 165-200 kalorier. Enkel latte med lettmelk: 115-135 kalorier.

Cappuccino: Italiensk morgenkaffe som består av én tredjedel espresso, én tredjedel melk og én tredjedel melkeskum. Serveres i kaffekopper av porselen som holder godt på varmen. Enkel cappuccino med helmelk: 65-100 kalorier. Enkel cappuccino med lettmelk: 45-70 kalorier.

Americano: Enkel eller dobbel espresso som fylles opp med varmt vann. Inneholder ikke melk og heller ingen ”skjulte” kalorier.

Macchiato: Enkel eller dobbel espresso med bare en liten dæsj melkeskum. Du trenger dermed ikke bekymre deg over kaloriinnholdet. Vær likevel obs på at enkelte serveringssteder serverer en variant med et langt tykkere melkeskumlag eller varianten latte macchiato med et glass melkeskum med kun en halv shot espresso.

Cortado: Den spanske varianten av macchiato med varm melk i stedet for melkeskum. Enkel cortado med helmelk: 20 kalorier. Enkel cortado med lettmelk: 15 kalorier.

Kaffe mocca: Kaffebarens desiderte dessertvariant bestående av kaffe latte med sjokoladepulver eller saus, gjerne toppet med krem og sjokoladestrø. Enkel kaffe mocca med helmelk: 230-270 kalorier. Enkel kaffe mocca med lettmelk: 180-205 kalorier.